Yttrandefrihet - Screw That!

Varenda jäkla dag får man reda på något som får en att vilja ställa sig upp och skrika: "Vad i helvete pågår?!" Idag var det en artikel på DN.se som fick man att känna så: Kriminellt gäng hotar hänga ut fler SD-anhängare.
Det var inte just det att de la ut listor över namn som gjorde mig arg, det gjorde inte mig precis glad, utan vad folk utanför partiet gör! Hur i --- är man bättre än någon som gör en rasistisk uttalande när man väljer att misshandla någon?! Att tvingas ta avstånd från sin åsikt på grund av rädsla att man själv eller familjemedlemmar ska bli skadad, är det ett sådant Sverige vi vill ha? Varför inte se det som det egentligen är - vi har snart ingen yttrandefrihet om vi inte har rätt att uttrycka våra åsikter.
Nu var det partiet Sverigedemokraterna det handlar om vilket gör att många människor helt enkelt tycker "rätt åt dem, de måste försvinna" men är det inte där första felet är? Vi har alla rätt att finnas, att ha rätt till åsikter och ha rätt att bli respekterade. På samma sätt har vi skyldigheter som att till exempel inte kränka någon med våra uttalande och inte skada någon annan (om inte självförsvar). Ni eller Vi, jag tänker inte sticka under stolen att jag ibland "snubblar", som struntar i våra skyldigheter hur ska vi förväntas att ha några rättigheter?
Yttrandefrihet - Screw That, det finns snart inte längre!

Kommentarer
Postat av: Shanghaied Sigrid

Håller med till 100!



Jag är själv stark motståndare till SDs politiska åsikter, men att göra så här mot SD är förkastligt, inte bara för att det är odemokratiskt,men det tjänar inget till.



Folk som röstar på SD gör det för att dom känner sig rädda och hotade. Detta kommer bara att stärka denna känsla och deras tro att SD är deras enda räddning.

2010-09-29 @ 16:31:42
URL: http://www.shanghaiedsigrid.wordpress.com
Postat av: Alex

Jag håller också med om att det är ett hot mot demokratin och måste tas på största allvar.



Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att SD delvis får skylla sig själva. De använder ju sig själva av EXAKT samma metoder. De har en hemsida som heter "politiskt inkorrekt" där de hänger ut brottslingar samt människor de tycker illa om, ofta med namn, personnummer, bild osv. I flera fall är personerna som hängs ut inte ens dömda, ja inte alltid ens misstänkta för något brott.



Och SD är också rätt duktiga på att skicka hotbrev till meningsmotståndare. Så även om jag tycker det är fel hur SD behandlas så tycker jag inte att de själva har rätt att klaga när de använder samma metoder själva...

2010-09-30 @ 11:05:56
Postat av: Anna - Den Evige Ynglingen

Alex: Ditt tankesätt, "man får skylla sig själv", tror jag är en stor anledningen till varför vårt samhälle inte fungerar som det borde. Man ska inte behöva tänka "äsch, jag får skylla mig själv att jag blev våldtagen, jag hade ju kort kjol" eller "Ja de var mitt fel att jag blev misshandlad, körde fel bilmärke". Du förstår nog vart jag vill komma. Samma sak gäller politik, vi ska inte behöva välja vår politisk ståpunkt utifrån vad andra människor tycker, tänker och handlar.



Dina anklagelser mot SD kan jag inte kommentera då jag själv inte har någon vetenskap om just detta. Känns som det skulle vara en sak som borde tas upp i media

2010-09-30 @ 18:56:07
URL: http://denevigeynglingen.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0